It takes two to tango!

Advokater, likväl som reklamare och IT-konsulter, möts med jämna mellanrum av kunders fasa över oväntat höga fakturor. Ofta anser sig kunden ha fått ett belopp på slutfakturan som inte alls stämmer överens med vad som avtalats från början. I veckan som gått dömdes en brittisk advokatbyrå att återbetala £ 10 000 till en kvinna efter att hon fått en räkning på ungefär dubbelt så mycket som hon förväntat sig. Samtidigt rapporterar Dagens Juridik om en Stockholmsbaserad advokatbyrå som vunnit en tvist i hovrätten över en klient som ansåg sig fått alldeles för dyra fakturor.

 

Hur kommer det då sig att konsultbyråers klienter gång på gång anser sig överdebiterade? För det mesta handlar det nog om att avståndet mellan leverantör och beställare vuxit sig allt för stort vilket gör det svårt att förstå varandras behov och förväntningar. Genom att jobba närmare klienten, vara tydlig och transparent samt förklara för klienten vad den betalar för minskar man risken för otrevliga överraskningar. Genom att som beställare begära motsvarande från sin leverantör blir man sannolikt bättre behandlad och har större förståelse för vad det står på fakturorna.

 

Inom affärsjuridiken dikterats relationen mellan klient och advokat traditionellt av advokaten. En otidenlig ordning som skiljer sig från de flesta andra branscher i tjänstesektorn där konkurrens råder mellan leverantörerna. Varför? Advokaten har ett kunskapsövertag, en skyddad titel och en särställning enligt lag. Men mest är det nog gammal vana från svunna tider när advokaten, doktorn och borgmästaren var viktiga maktpersoner i byn. Det är inte heller oviktigt att advokatbyråer inte får ägas externt, dvs. inte ägas av andra än advokater. Skulle vi tvingas verka under mer affärsmässiga förhållanden om vi ägdes av riskkapitalister och börsnoterades? Vem vet. I Storbritannien har det nyligen genomförts lagändringar som möjliggör externt ägande. Det rapporteras nästan varje dag om utvecklingen i brittisk affärspress – hittills verkar inget ha hänt.

 

Jag vill i alla fall inte vänta på lagändringar eller externa ägare. Jag vill ha den bästa relation till mina klienten nu. Det finns bara ett sätt, nämligen kommunikation, transparens och att göra ett riktigt bra jobb. Samtidigt bör vi uppmuntra våra klienter att ställa krav. Det krävs två för att dansa tango (låter bättre på engelska, right?)